INLEIDING

Dagelijks worden wereldwijd duizenden tonnen vracht per schip vervoerd. Bulk goederen zoals steenkool, grind, zand, olie maar ook containers, fruit, stukgoed en ga zo maar door. Zelfs levens vee wordt over de wereld van getransporteerd. Ook neemt de cruisevaart nog steeds toe.

Natuurlijk gaat dit niet vanzelf, en komt er veel bij kijken om een schip van A naar B te laten varen.
Hierbij kan men denken aan de nautische kant van de zeevaart, maar misschien wel even belangrijk is de technische kant.

Kennen we uit het verleden de houten zeilschepen die over de wereld voeren, zijn het tegenwoordig moderne schepen die bijna allemaal werktuigelijk worden voortgestuwd.
Met de komst van werktuigelijk voortbewogen schepen ging de veiligheid aanzienlijk omhoog en ook de betrouwbaarheid.

Rond 1800 verschenen de eerste commerciële schepen die werden voortbewogen door een stoomwerktuig, hoewel deze toen nog als stoomboot door het leven gingen. 

Met de komst van werktuigen aan boord ging niet alleen de betrouwbaarheid en veiligheid omhoog,maar natuurlijk ook het comfort voor de bemanning.

Tegenwoordig zijn de schepen goed uitgerust en veelal van alle gemakken voorzien die men thuis ook kent.
Of de techniek ooit zover gaat dat bemanning overbodig wordt zal de toekomst leren, maar wereld zonder zeevarende is hopelijk nog ver weg....


SCHEPEN

Zoals hierboven reeds genoemd zijn er diverse soorten schepen en uitvoering, zoals:

  • Stukgoed schepen, met en zonder laad en losgerei, deze schepen vervoeren bijvoorbeeld papier, staal, machine onderdelen maar kunnen vaak ook bulk en containers vervoeren.
  • Bulk schepen, vaak zeer grote schepen zoals de Vale Rio de Janeiro 362 meter, diepgang van 23 meter en kan beladen worden met 400.000 ton aan bulk. Uiteraard zijn er ook kleinere bulkcarriers.
  • Tankers, worden ingezet voor het vervoer van vloeibare lading zoals ruwe olie, aardolie producten maar bijvoorbeeld gas en chemicaliën.
  • Containerschepen, hiervan zijn er ook verschillende uitvoeringen en afmetingen, de laadcapaciteit wordt meestal uitgedrukt in TEU dit zijn 20-voet containers. Op dit moment varen er containerschepen rond met een capaciteit van ruim 18.000 TEU. Deze schepen hebben een lengte van bijna 400 meter.
  • Zware lading schepen.

 

 

Dit gedeelte is voor de beheerder van deze site.
Het inloggen is nog niet actief en is nog in ontwikkeling.
Registreren is mogelijk maar voorlopig kan hier nog niets mee gedaan worden.

Monsterrol

Subcategorieën

Categorie voor techniek