Lange tijd werden schepen voortbewogen door zeilen en waren er uitsluitend zeilschepen.
Met de opkomst van de industrialisatie werden ook steeds meer schepen mechanisch aangedreven.
Aanvankelijk dreef de stoommachine een scheprad aan, later gevolgd door een schroefstoomschip.
Met de komst van werktuigen en machines aan boord van schepen kwamen er ook werktuigkundigen of machinisten aan boord, en werd het varen steeds veiliger en vergingen er minder schepen.
Of dit nu komt door de aanwezigheid van werktuigkundigen of door de onkunde van stuurlui laat ik in het midden.

Duidelijk is dat met de komst van werktuigen en machines de scheepvaart een stuk veiliger is geworden.
Afhankelijk van de grootte en uitvoering van een schip zal de grootte en locatie van een machinekamer verschillen per schip.
De voortstuwing van een schip kan tevens op diverse manier plaatsvinden, hierbij kan men denken aan dieselmotoren waarbij de schroef direct wordt aangedreven door de dieselmotor, diesel-elektrisch waarbij de dieselmotor een generator aandrijft die zorgt voor het gewenste vermogen.
In het verleden werden ook wel stoomwerktuigen gebruikt voor het aandrijven echter zien we dit steeds minder. Ook een gasturbine behoort tot de mogelijkheden, en dan met name bij Marine schepen.

Onderhoud hoofdmotor